pondělí 2. července 2012

Cesta do Ladakhu


Tak jo, vykonám pokus pokračovat v blogu z cest po severu. Vytvořili jsme totiž západní partu. Už když jsem přišla na autobus Šrínagar-Ladakh, všimla jsem si dvou bílých párů a jedné Korejky. Když jsem byla třeba půl roku v Německu, stala se ze mě větší vlastenka než v ČR, ale tady v Indii se cítím spíš Indkou. Celkově mi tu běloši přijdou takoví směšní, a věřte, že tak přijdou i většině Indů. Jsou strašně legračně růžoví a neomalení, pořád kouří a pijou, všechno je furt hrozně amazing a wooowww a dopuštějí se nejrůznějších trapností, protože neví, jak se chovat. Prostě se za ně spíš stydím a vůbec se k nim nemám. Jsem ráda, že jsem v Indii a chci být s Indama, zápaďáků mám dost doma, to není nic nového. Měla jsem z toho obavy, protože vím, že Anbu v minulosti rád cestoval po turistických místech mimo jiné právě proto, že mu to umožnilo poznávat blíže západní kulturu, která ho vždycky fascinovala (samozřejmě včetně úžasných emancipovaných žen, kterým odpouštěl i to kouření a alkohol). Strávil tak na cestách dohromady přes dva roky a získal spoustu západních přátel a díky tomu se v něčem “poevropštěl”.
Když jsme tehdy přišli k busu, tak jsem se chovala, jako by tam mezi Indy ani žádní běloši nepostávali, tvářila jsem se nepřístupně a odešla jsem ještě před odjezdem na záchod.
V buse jsem se pak dozvěděla, že hned jak jsem odešla, dívka z jednoho páru (Australanka) s Anbem navázala rozhovor a řekla mu, že jsem strašně krásná. Oukej, co nadělat, tak jsem změnila přístup z nafoukané rádoby-Indky v kamarádskou „Elis“, dychtící po nových západních přátelích a ochotná jim pomáhat zvládat kulturní a jiné záludnosti Indie. Věděla jsem, že mě to stejně nemine, tak že bude zkrátka lepší změnit postoj. A bylo to v poho. Krom toho, budu v Indii dlouho a bude se mi po západních přátelích stýskat, tak bych si měla vážit každé příležitosti, že?
Anbu říkal, že se ale už nebude bavit s osamělýma cestovatelkama, že by se do něho určitě zamilovaly a to by bylo akorát zbytečný, protože už je definitivně zadaný:-D Tak byl nadšený, že mu přímo pod nos přišly dva páry, jako by to byla kořist, jak je to ideální a jak budeme krásná parta. Uděláme plánované treky spolu, že je to lepší ve více lidech. Nechápala jsem, jak může vědět, že se k nám budou chtít připojit, ale on, že ví, že budou.
Takže australský pár lehce zakulacený (Max a Gabi), drobnější Finové (Aleksi a Liisa) a stále si pro sebe nahlas nadávající, ale jinak velmi uzavřená Korejka, jejíž jméno jsem ani nepostřehla.
Můj hovor s nimi začal na první přestávce autobusu, kdy mi Anbu přinesl nějaké jídlo z bufáče a pak šel znovu do fronty pro jiné. Ptali se mě, co to jídlo je a jak se jmenuje. Pozorovali mě, jak si myju ruku rádobypitnou vodou z konvice na stole a jak pak rukou jím a Aleksi nadhodil, že vypadám, že jsem v Indii už dlouho. Já na to nevím proč odpověděla, že žiju v Čennaji. Vlastně jsem tam už teoreticky skorobydlela, ne? Prostě jsem hrozně chtěla být už tou skoroindkou. Po pár dnech ale samozřejmě vyšly najevo konkrétní detaily:-)
Ve stejnou dobu, co jsme my jeli nahoru do hor, cestovalo stejnou cestou desetitisíce (nebo ještě víc?) Indů – poutníků, prý za přírodním šivovým lingamem z ledu. Vznikla velká zácpa a my stáli taky. Šli jsme se s Anbem projít kolem stojících aut a viděla jsem pravou pouliční bhangru, co nudící se Indové tančili na hudbu z aut. Ale měli i svoje bubny, na které hráli. Nejradši bych se k nim přidala, ale tančili takhle na veřejnosti samozřejmě jen muži, takže by to nebylo vhodné. V protisměru projelo auto s hlasitou hudbou a na střeše mělo bhangra tanečníky, co tančili alespoň rukama. Většinou, když mě viděli, tanečníci ještě víc přidávali na intenzitě a hlučnosti. Fotky máte tady.
Pak se naštěstí cesta pro poutníky odpojila dolu do údolí a my pokračovali nahoru sami. To, co jsem viděla shora, jsem jim nepřála. Tisíce a tisíce autobusů a aut stojících v zácpě. Tisíce a tisíce namačkaných barevných stanů, táhnoucí se celým údolím. Barevní mravenečci. Fotky také tam, jen posunujte dál.
Za nějakou dobu jsme stáli znova, protože prý opravovali cestu a něco tam odstřelovali, či co. To se opakovalo při cestování indickýma Himalájema v pravidelných intervalech po celou dobu našeho pobytu zde, doba čekání se různila, ca 0,5-7 hodin. Teď poprvé jsme čekali tak dvě hoďky. Anbu mě vyvedl na záchod (je to tam tak příkrý, že není jiná možnost, než na silnici, tak to chce hodně poodejít a aby nic nejelo) a na radu Anba jsem doporučila západním dívkám to samé. Zdá se to jako banalita, že by to člověka napadlo, ale nenapadlo je to. A indický autobus pak neudělá přestávku třeba i 6 hodin.
Více jsme se skamarádili při další přestávce. Přestávka měla prý trvat 5min. Našla jsem krásnou restauraci se záchodem a Anbu objevil, že v ní sedí náš řidič a dává si oběd. Ihned doporučil všem hladovým zápaďákům a Korejce dát si také jídlo, že když si ho tu dává řidič, bude dobré a hned tak se neodjede.
Cesta autobusem nahoru byla dramatická - klikatá, úzká a kamenitá silnička bez krajnice. Kdo sedí u okénka, i když se koukne dolů, nevidí zem. Vidí rovnou údolí hodně daleko pod sebou. Neví, zda jede nebo snad letí... V příkrém svahu byly občas vidět vraky aut, většinou džípů. Byly daleko dole, malinkaté, až kam se dokutálely... Anbu vždycky všem tvrdil, že autobusy dolů nepadají, ty že jsou bezpečné, že řidiči jedou pomalu. Ale džípaři-taxíkaři jezdí jak blázni a tak padají dolů. Tak jsem byla (celkem) klidná. Fin Aleksi natáčel video, kde se loučil s maminkou, v případě, že spadneme dolů a někdo najde paměťovou kartu... :-)
Měli jsme mít přestávku na noc v jednom městečku a druhý den opět celý procestovat. Autobusy naštěstí nejsou tak šílené, aby po těch silnicích jeli v noci! Jenže, měli jsme díky poutníkům zpoždění, takže jsme opravdu v noci dojížděli. Už jsem skoro spala, když jsme měli nějaký konflikt s náklaďákem v protisměru. Náklaďák z nějakého důvodu nebyl úplně u kraje cesty a my měli z druhý strany svah (ale jen pár metrů, nebylo to už nahoře) a nemohli se víc posunout. Patová situace. Byla úplná tma, viděli jsme jen to, co auta osvětlovaly. Řidiči vystoupili a strašně na sebe řvali, rozhazovali rukama, zvlášť ten z náklaďáku vypadal, že se na toho našeho chce vrhnout. Anbu se rozhodl, že se musíme za našeho řidiče postavit, pak sklapne. Vylezl z autobusu a pár dalších chlapů a Australan Max se k němu připojili. A skutečně, řidič náklaďáku sklapnul. Vlezl do náklaďáku a popojel, spíš se tedy proklouzal bahnem o kus dál. Důvodem, proč předtím nechtěl, byl tedy potok, tekoucí krajem silnice. Ani se mu nedivím, kola se v bahně spíše protáčela za ohromného rachotu na prázdno. Ale lepší když uvízne jeden řidič náklaďáku, než plný autobus lidí, ne?
Konečně přenocování. Hned u autobusáku nás odchytil týpek a nabídnul nám opravdu levné ubytování v pokojích s více postelema. Anbu prohlásil, že to bereme všichni a opravdu, zápaďáci a Korejka nás následovali. Dva západní páry si vlezli do jednoho pokoje a my s Korejkou do druhého. Pak se šlo ještě dolu na pozdní večeři. Ráno jel bus asi v 5 ráno.
Anbu odtušil, že Korejka se chová tak nepřátelsky a negativně, protože se ve skutečnosti hrozně bojí. Všiml si, že s ní prohodil pár slov jeden moderně vypadající mladý Ind-turista z autobusu a sázel se se mnou, že se k sobě budou v budoucnu mít, ať je pozoruju, že na to dá jed.
Když jsem s Korejkou byla na pokoji, pozorovala jsem, jak stále na vše nadává. To bylo stále shit, shit, fuck, oh my god, fuck, shit. Když vybalovala, když zkoušela nabít telefon, když se chtěla převléknout než se vrátí Anbu (místo aby mi řekla, abych třeba pohlídala dveře nebo tak). Pak vytáhla sprej proti breberkám a začala prostříkávat celou matraci postele a taky u toho nadávala. Ale zároveň nevypadala, že v Indii vyloženě trpí. Už jsem toho měla dost, tak jsem se jí zeptala, zda jí Indie baví. Vyvalila na mě oči – No jasně (stylem - jak se můžeš na něco takovýho vůbec ptát, seš padlá na hlavu nebo co?), strašně mě baví! Miluju ji! A říkala, že už v Indii jednou byla, to byla na jednom jediném místě – tři týdny ve Váranasí. Nyní začala i cestovat. Tak nevím, asi si to nadávání vlastně užívá. Vždyť vlastně všichni máme v Indii akorát samé problémy a vlastně se v nich zvrhle vyžíváme, včetně mě:-) Ale myslím, že je to u ní opravdu způsob, jak se vyrovnat s velkou vlastní nejistotou před druhými. To jsem dneska psycholožka, haha.
Další den se opravdu skamarádila s tím Indem. Při čekacích zastávkách (zmíněné „opravy silnice“ nebo spíš pruda od vojáků, mám podezření, že chtějí jen udělat cestu nepříjemnou, aby tam tolik lidí nejezdilo) spolu Ind a Korejka odcházeli stranou a vedli dlouhé hovory. My tři páry jsme si také sdělovali vzájemné informace o nás. Něco z toho Vám řeknu, i co jsme zjistili až časem. Pochopíte tak více, až budu vyprávět naše společná dobrodružství. Možná pro Vás tyto cizí příběhy nejsou zajímavé, tak to klidně přeskočte:-)
Finové - bylo jim myslím 21 let, byli na čtyřměsíční studijní stáži v jižní Koreji. Nyní to berou zpátky přes Indii, dostali měsíční vízum při vstupu. Měli rezervaci hotelu v Dillí, ale protože přiletěli pozdě, už bylo obsazeno. Byli bezradní a vyjukaní a tak zašli do agentury, kde jim prodali superdrahý balíček – ihned letenka do Šrínagaru a sedmidenní ubytování v hausbótu. Housbót se ukázal jako vězení a jeho majitel jako věznitel, který odhalil jejich nezkušenost. Pokud chtěli jít ven, trval na tom, že půjde s nima a že nesmí s nikým mluvit, ostatní lidi odháněl a vodil je jen po obchodech svých známých. Asi třetí den to nevydrželi a nechali si přes něj koupit lístek na autobus, i když se jim to snažil rozmluvit, že v Ladakhu přece vůbec nic zajímavýho není. V autobuse dostali místa vzadu, ty co jsme my pracně odmítli. Při tom kodrcání vzadu dost trpěli, ale byli rádi, že unikli z té zlaté klece:-)
Zeptala jsem se někdy časem, jak jsou spolu dlouho. Chvíle napětí. Nakonec Liisa, že pár prý nejsou, ale znají se 5 let. To napětí jsem znala a bylo jasné, že tu něco nehraje. Po několika dnech se opravdu Aleksi Anbovi svěřil, že Liisu miluje. A po ještě další době z nich postupně vylezlo, jak to bylo. Chodili spolu 4 roky, ale nyní na studijích v Koreji bydleli každý na jiné koleji – kluci a holky zvlášť, přišla tam na ně krize a rozešli se. Ale jsou kamarádi. Bylo ve všem jasné, že Aleksi ji miluje, ale ona si ho přestala vážit. Aleksi se taky nechoval příliš mužně, i když jinak byl strašně sympatický a všechno. Před náma se k němu chovala celkem normálně, ale z jejích občasných zlostných pohledů jsem vycítila, že když jsou sami, nebude to žádný med. Bude mu něco pěkně dávat sežrat.
Druhý pár, Australané byli dost těžce „v pohodě“ a myslím to pozitivně:-) Měli na cestování asi 6 týdnů a byli také skoro na začátku. Nejdřív jsem měla velký problém rozumět jejich australský angličtině. Jak může taková šílená výslovnost (nebo spíš nevýslovnost) vůbec vzniknout, to je mi záhada. Oni byli vyklidnění, očividně spolu hodně šťastní. Bylo jim kolem 24 a byli spolu rok, bydleli spolu už po pár měsících. On měl rockerskou image a v jejich vztahu i cestování hlavní slovo, všechno manažoval a řídil. Měl dost jasnou představu co chce a byl akční a schopný, takže si jeli ve všem trochu víc po svém oproti Finům, nebo spíš po jeho. Bylo vidět, že ona by se raději ve všem přidala k nám, ale jak sama jednou řekla, on je tu šéfem, a tak já jdu s ním. Přitom to neříkala s nějakou lítostí (možná jen trochu), ale hlavně s láskou a obdivem k němu. Zdůrazňuji to pro bourání stereotypů, protože takhle by se přesně měla chovat ideální indická manželka. Zatímco ve skutečnosti spousta Indek se tak nechová (o tom třeba později), tak naopak i na západě se tak spousta partnerek chová. Prostě jsou to všechno jen obecné tendence, individuální odlišnosti jsou pak důležité.
Jediné co, že byla hodně veliká a nosila obtáhlé oblečky. Třeba i indické, ale takové, co jí byly malé a všechno z ní lezlo. V restauraci se pak vždycky přejedla a vykřikovala „I am gonna to explode“, což byla hrozná představa. Ale nikdy se to nestalo:-)
Proboha, doufám, že nenarušuji nějak jejich intimitu, že to sem vše píšu. Je to česky a pod heslem a snad to nikdo, kdo je zná číst nebude. ne? Blog zatím čte jen asi 10lidí, tak pravděpodobnost je malá...ale člověk nikdy neví...co je jednou na internetu...
Třeba už o mě taky píšou pikantní blogy v Austrálii anebo ve Finsku:-)
Příště budu vyprávět co bylo v Ladakhu.

Žádné komentáře:

Okomentovat